De Franse filmtheoreticus Christian Metz stelde in 1973 dat film betekenis geeft door middel van vier kanalen. Drie van die kanalen betreffen geluid. Dit erkende belang van filmgeluid roept de verwachting op dat filmwetenschappers een aanzienlijk deel van hun aandacht zullen richten op het auditieve deel van het audiovisuele medium. Lange tijd was echter niets minder waar. Na de ophef die ontstond door de introductie van de geluidsfilm, eind jaren twintig, speelde geluid een marginale rol in de filmtheorie, tot het in de jaren tachtig eindelijk uitgroeide tot een volwassen onderzoeksveld.

Additional Metadata
Publisher Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Auteursrecht van ieder artikel berust bij de auteur en wordt met toestemming van de auteur gepubliceerd. Indien een artikel is geaccepteerd voor publicatie gaat de auteur akkoord met een Creative Commons licentie Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License
Note Tijdschrift voor Mediageschiedenis; Vol 13, No 1 (2010): Mengnummer; 95-112
Citation
Aalbers, Jasper. (2015). Een korte geschiedenis van filmgeluid. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 13(1), 95–112.

Additional Files
cover.jpg Cover Image , 160kb