Een Nederlandse speelfilm wordt zelden beschouwd als een cultuurproduct waar Nederland trots op kan zijn. Nederlandse films zijn vaak geen onverdeeld succes, zeker niet in financiële zin. Door de liefhebbers gewaardeerde artistieke films worden afgewisseld met haast gênante flops. De echte kaskrakers in de Nederlandse bioscopen komen uit Hollywood, en dus richtten de grote distributeurs, de majors, zich vooral op dat segment. De marktpositie van Nederlandse producties is de laatste twee decennia echter sterk verbeterd. In dit artikel wordt geanalyseerd welke rol de majors daarin gespeeld hebben en hoe de houding van een aantal van deze prominente spelers op de Nederlandse filmmarkt tussen 1990 en 2005 omsloeg van scepsis naar enthousiasme, mede onder invloed van veranderingen in het overheidsbeleiden groeiende publieke belangstelling voor de Nederlandse film.

Additional Metadata
Publisher Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Auteursrecht van ieder artikel berust bij de auteur en wordt met toestemming van de auteur gepubliceerd. Indien een artikel is geaccepteerd voor publicatie gaat de auteur akkoord met een Creative Commons licentie Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License
Note Tijdschrift voor Mediageschiedenis; Vol 13, No 2 (2010): Het filmbedrijf en de markt
Citation
Kamp, Miriam van de. (2015). Majors en de Nederlandse speelfilm, 1990-2005. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 13(2).

Additional Files
cover.jpg Cover Image , 157kb