Computer games are, as a relatively new genre of games, highly contested and they have instigated heated debates and polarised opinions. This paper analyses the ongoing debate about their cultural meaning, a debate in which historical comparison figures prominently, often to underline that these new games have negative social implications. The starting point is Robert Edward Davis's careful rhetorical study of the various arguments that have accompanied the introduction of new media in the past. The article aims to put the introduction of computer games in a historical perspective, and to underline the fact that the players themselves - despite the widely made claim that computer games have a negative influence on them - who often play an active role in the development and shaping of computer games.

Additional Metadata
Publisher Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Auteursrecht van ieder artikel berust bij de auteur en wordt met toestemming van de auteur gepubliceerd. Indien een artikel is geaccepteerd voor publicatie gaat de auteur akkoord met een Creative Commons licentie Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License
Note Tijdschrift voor Mediageschiedenis; Vol 7, No 2 (2004): Games; 31-52
Citation
Lauwaert, Maaike, Wachelder, Joseph, & van de Walle, Johan. (2014). Computerspellen en de geschiedenis van angst. Het gebruik en misbruik van historische vergelijkingen. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 7(2), 31–52.

Additional Files
cover.jpg Cover Image , 111kb