Grafiek (1936–2000) was a Belgian graphic arts periodical published by KOLVO, the alumni union of the ‘Kunstdrukschool Sint-Lucas’ in Ghent. Focusing on the first 25 issues (1936–1948) this article is a first investigation of how the graphic style evolved at this school during the early period of the modern graphic design. Leading man of both the Kunstdrukschool and Grafiek was friar Jan Peeters, who tinkered a design method that served as a pedagogical instrument. His method was inspired (directly or indirectly) by the writings of modernist pioneers such as Jan Tschichold. For a Catholic designer in Belgium in the early twentieth century, shaping the new profession of the graphic designer that combined progressive (modernist) aesthetics with deep religious catholic incentives clearly was a struggle.DOI: 10.18146/2213-7653.2016.264

Additional Metadata
Keywords tijdschrift Grafiek, katholieke grafische vormgeving, typografie, modernisme, Jan Peeters (broeder Zephirlijn), Sint-Lucas onderwijs
Publisher Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Auteursrecht van ieder artikel berust bij de auteur en wordt met toestemming van de auteur gepubliceerd. Indien een artikel is geaccepteerd voor publicatie gaat de auteur akkoord met een Creative Commons licentie Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License Each article is copyrighted © by its author(s) and is published under license from the author(s).When a paper is accepted for publication, authors will be requested to agree with the Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License
Note Tijdschrift voor Mediageschiedenis; Vol 19, No 2 (2016): Typografie in mediahistorisch perspectief; 1-18
Citation
van Haute, Katrien. (2017). Het Belgische tijdschrift Grafiek en de katholieke interpretatie van de modernistische typografie tijdens de jaren dertig en veertig. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 19(2), 1–18.