During the Weimar Republiek, some thirty films were made in Germany about the First World War. That the film makers largely represented the state vision of the war is hardly surprising. Less predictable is that some films attempted to find a cinematographic form to represent the sufferings of war in general - which made the films considerably less unequivocal. The documentary DER WELTKRIEG (1927) and the feature film WESTFRONT 1918 are two exponents of the latter approach. Bernadette Kester analyses the ambiguity of the two films that are generally accepted as simplistic propaganda films.

Additional Metadata
Publisher Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Auteursrecht van ieder artikel berust bij de auteur en wordt met toestemming van de auteur gepubliceerd. Indien een artikel is geaccepteerd voor publicatie gaat de auteur akkoord met een Creative Commons licentie Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License Each article is copyrighted © by its author(s) and is published under license from the author(s).When a paper is accepted for publication, authors will be requested to agree with the Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Netherlands License
Note Tijdschrift voor Mediageschiedenis; Vol 1 (1998): Verbeelding; 5-25
Citation
Kester, Bernadette. (1998). Het (on)gewapend oog. Modernisme en realisme in DER WELTKRIEG en WESTFRONT 1918. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 5–25.