Dit artikel beschrijft de opkomst van de ‘agent’ in de zeventiende eeuw. Meer specifiek komen de agenten aan bod die vanuit de Republiek hun opdrachtgevers bedienden, die zich voornamelijk buiten de Republiek bevonden. Aan de hand van de agency theory betoogt Feringa dat het ontstaan van het fenomeen agent primair een economisch verschijnsel is. De positievan de agent bewoog zich tussen die van ondernemer of cliënt, afhankelijk het karakter van de relatie die hij met zijn opdrachtgever(s) onderhield en de aard van de activiteiten die hij verrichtte.

Additional Metadata
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/tmg.104
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 18, No 1 (2015); 5-26
Citation
Feringa, Jan. (2015). De petten van de agent: Opkomst en ontwikkeling van de nieuwsagent in de Republiek der Nederlanden, 1600–1795. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 18(1), 5–26. doi:10.18146/tmg.104