De relatie tussen het Britse koningshuis en de media is de laatste jaren op zijn zachtst gezegd een moeizame. De overdaad aan publicitaire aandacht lijkt demonarchie geen goed te doen. Maar was het vroeger anders en beter? Ook in hetverleden hebben de Windsors de publiciteit niet altijd en zeker niet principieelgeschuwd. Integendeel, al in een vroeg stadium hebben zij, bewust en op groteschaal, van de beschikbare media gebruikgemaakt om het Britse koningschap tepopulariseren. Daarin waren zij hun collega's op het vasteland verre vooruit. Indie zin kan de Britse monarchie zeker worden beschouwd als de meest modernevan alle Europese monarchieën. Misschien is het daarom ook wel logisch dat zijals eerste tegen de grenzen van haar eigen moderniteit aanloopt.Dit artikel is een bewerkte versie van een hoofdstuk uit het boek Het theatervan de staat. De wortels van de hedendaagse monarchie, dat in november1998 verschijnt.---Merciless limelight. The rise of the British media monarchy.Over the past few years, the relationship between the British royal family and the media has been difficult, to say the least. Superabundant publicity does not appear to have done the monarchy any good. But was it any different or any better in the past? The Windsors did not always shun publicity, certainly not on principle. On the contrary, right from the beginning they consciously made widespread use of available media to popularise the British monarchy. In that respect they were far ahead of their colleagues on the Continet; the British monarchy can certainly be regarded as the most modern of al European monarchies. Which, perhaps, also makes it logical that they would be the first to encounter the limits of their own modernity.Van Osta's article is a revised version of a chapter from the book, The Theatre of the nation. The roots of the present-day monarchy, that was published in 1998.

Additional Metadata
Keywords Media History, media history, monarchy
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/tmg.278
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 1, No 2 (1998): Monarchie; 10-34
Citation
van Osta, Jaap. (2013). Ombarmhartige schijnwerpers: De opkomst van de Britse mediamonarchie. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 1(2), 10–34. doi:10.18146/tmg.278