De Eerste Wereldoorlog beteugelde niet alleen de vrije informatiegaring van de Britse, Nederlandse en Franse pers,maar gaf ook een impuls gaf aan de ontwikkeling van de professionele praktijk van de journalistiek. In het oorlogsgebied en in de buurt van het strijdtoneel raakten de journalisten doordrongen van de verantwoordelijkheid die op hun schouders rustte. Ondanks de ingrijpendemaatregelen van de autoriteiten omhun verslaggeving te beteugelen en te controleren, poogden deze verslaggevers om een betrouwbaar beeld van de oorlogssituatie te schetsen. Een analyse van oorlogsreportages van Britse, Nederlandse en Franse journalisten, respectievelijk William Beach Thomas en George Ward Price, Jean Louis Pisuisse en Johan Lüger, en Albert Londres, laat zien hoe de oorlog deze verslaggevers dwong om op hun eigen ogen en oren te vertrouwen en op basis van hun observaties een impressie van de werkelijkheid te geven. Ze zagen hun status als ooggetuige als teken van autoriteit en betrouwbaarheid. De nadruk op de ‘mediating subjectivity’ van de verslaggever betekende echter niet dat er al sprake was van de opkomst van het objectiviteitsregime.

Additional Metadata
Keywords observatie, front, literaire verslaggeving, ooggetuige
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/2213-7653.2016.250
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 19, No 1 (2016): De Eerste Wereldoorlog als media event: Nederland en België; 61-81
Citation
Harbers, Frank. (2016). ‘Ils ont bombardé Reims et nous avons vu cela!’1: Eerste Wereldoorlog als katalysator van de verslaggeving ter plaatse. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 19(1), 61–81. doi:10.18146/2213-7653.2016.250