Een Nederlandse speelfilm wordt zelden beschouwd als een cultuurproduct waar Nederland trots op kan zijn. Nederlandse films zijn vaak geen onverdeeld succes, zeker niet in financiële zin. Door de liefhebbers gewaardeerde artistieke films worden afgewisseld met haast gênante flops. De echte kaskrakers in de Nederlandse bioscopen komen uit Hollywood, en dus richtten de grote distributeurs, de majors, zich vooral op dat segment. De marktpositie van Nederlandse producties is de laatste twee decennia echter sterk verbeterd. In dit artikel wordt geanalyseerd welke rol de majors daarin gespeeld hebben en hoe de houding van een aantal van deze prominente spelers op de Nederlandse filmmarkt tussen 1990 en 2005 omsloeg van scepsis naar enthousiasme, mede onder invloed van veranderingen in het overheidsbeleiden groeiende publieke belangstelling voor de Nederlandse film.

Netherlands Institute for Sound and Vision
doi.org/10.18146/tmg.142
Tijdschrift voor Mediageschiedenis

van de Kamp, Miriam. (2015). Majors en de Nederlandse speelfilm, 1990-2005: Van ondergeschoven kindje naar kerstkraker. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 13(2), 108–123. doi:10.18146/tmg.142