Een Nederlandse speelfilm wordt zelden beschouwd als een cultuurproduct waar Nederland trots op kan zijn. Nederlandse films zijn vaak geen onverdeeld succes, zeker niet in financiële zin. Door de liefhebbers gewaardeerde artistieke films worden afgewisseld met haast gênante flops. De echte kaskrakers in de Nederlandse bioscopen komen uit Hollywood, en dus richtten de grote distributeurs, de majors, zich vooral op dat segment. De marktpositie van Nederlandse producties is de laatste twee decennia echter sterk verbeterd. In dit artikel wordt geanalyseerd welke rol de majors daarin gespeeld hebben en hoe de houding van een aantal van deze prominente spelers op de Nederlandse filmmarkt tussen 1990 en 2005 omsloeg van scepsis naar enthousiasme, mede onder invloed van veranderingen in het overheidsbeleiden groeiende publieke belangstelling voor de Nederlandse film.

Additional Metadata
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/tmg.142
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 13, No 2 (2010): Het filmbedrijf en de markt; 108-123
Citation
van de Kamp, Miriam. (2015). Majors en de Nederlandse speelfilm, 1990-2005: Van ondergeschoven kindje naar kerstkraker. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 13(2), 108–123. doi:10.18146/tmg.142