2015-02-04
Filmgeschiedenis tussen cultuur en economie
Publication
Publication
Tijdschrift voor Mediageschiedenis , Volume 13 - Issue 2 p. 4- 12
Dit themanummer gaat over het filmbedrijf als bedrijf: over ondernemers en ondernemerschap, over concurrentie, marktkansen, verschuivingen in vraag en aanbod, over consumenten en de markt als sociaal proces. Film wordt nadrukkelijk benaderd als een product dat verkocht en gekocht wordt in de context van een kapitalistische economie. Gelet op de geschiedenis van het medium lijkt dit een voor de hand liggende insteek, maar dat is allerminst het geval. In 1974 verbaasde de Groningse hoogleraar Economische en Sociale Geschiedenis Henri Baudet zich over het feit dat ‘praktisch alle filmhistorici wijzen op de economische betekenis van de filmindustrie’, maar dat zij tegelijkertijd aan het economische gezichtspunt slechts marginaal aandacht besteedden
Additional Metadata | |
---|---|
Netherlands Institute for Sound and Vision | |
doi.org/10.18146/tmg.141 | |
Tijdschrift voor Mediageschiedenis | |
Thissen, Judith. (2015). Filmgeschiedenis tussen cultuur en economie. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 13(2), 4–12. doi:10.18146/tmg.141
|