Onderstaand artikel is een reconstructie van de beginperiode van Openbaar Kunstbezit. De schrijfster besteedt aandacht aan de bedenker van het concept Johan Gustaaf Wertheim — 'praatje bij een plaatje ter verheffing van het volk'—, de reden dat de omroepen aanvankelijk geen zendtijd wilden afstaan, de opzet van de cursus en het onverwacht grote succes van de cursus die tegelijk onder de doelgroep slechts matig scoorde. AL een rode draad loopt door het verhaal de complexe relatie tussen de massamedia televisie en radio en het cultuurspreidingsideaal van Openbaar Kunstbezit.----The museum in the living room. Openbaar Kunstbezit [Public Art Property] and the concept ofcultural disseminationReconstruction of the early years of Openbaar Kunstbezit. The author pays attention to the man behind the concept Johan Gustaaf Wertheim: "a short talk to accompany a picture for the education of the people", the reason why the broadcasting corporations initially did not want to give up broadcasting time, the set up of the course and the unexpected success which simultaneously scored poorly among its target group. The complex relationship between the mass medium of television and the ideal of cultural dissemination of the Openbaar Kunstbezit organisation.

Additional Metadata
Keywords Media History
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/tmg.466
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 3, No 1 (2000); 161-183
Citation
Meeuwissen, Eveline. (2000). Het museum in de huiskamer. Openbaar Kunstbezit en het ideaal van cultuurspreiding. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 3(1), 161–183. doi:10.18146/tmg.466