Later this year, the international workshop Gender and silent cinema will take place at the University of Utrecht. In anticipation of the workshop, TMG has chosen three articles for publication, which provide an introduction to film history from a gender perspective, an area of research growing in popularity, also in the Netherlands. The English concept of 'gender' is impossible to translate into a single Dutch word. 'Gender' indicates sexual constructions and relations. Research conducted from this perspective relates to the current trend of historie film criticism stemming from the study of early film, but intends also to pave new directions in research.In 'An overview', Annette Förster and Eva Warth describe both methodological coherence and divergence in feminist film criticism over the last three decades. This classification serves to introduce the field and to stimulate reflection on the worth of multiple approaches to research.Komend najaar heeft aan de Universiteit Utrecht de internationale workshop Gender and silent cinema plaats. Als voorzet daarvoor publiceert TMG drie artikelen, die tevens een oriëntatie vormen op de filmgeschiedenis vanuit het gender-perspectief, een onderzoeksterrein dat, ook in Nederland, groeiende is. Het Engelse begrip 'gender' laat zich in het Nederlands niet in één woord vertalen. Het duidt constructies van sekse en reflecties op sekseverhoudingen aan. Onderzoek vanuit dit perspectief sluit aan bij de hedendaagse trend van filmhistorische wetenschapskritiek die voortvloeit uit de bestudering van vroege film, maar het beoogt bovendien nieuwe onderzoeksrichtingen aan te wijzen.In 'An overview' beschrijven Annette Förster en Eva Warth methodologische samenhangen én divergenties in feministisch-filmhistorisch onderzoek van de laatste drie decennia. Deze systematisering beoogt het terrein te introduceren en daarnaast reflectie op de productiviteit van veel gehanteerde onderzoeksstrategieën te stimuleren.

Netherlands Institute for Sound and Vision
dx.doi.org/10.18146/tmg.37
Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
TMG Journal for Media History; Vol 2, No 1 (1999): Media & oorlog; 114-127

Förster, Annette, & Warth, Eva. (1999). Feminist approaches to early film history 1: An overview. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 2(1), 114–127. doi:10.18146/tmg.37