Centraal in dit geluidshistorisch artikel staat de vraag of het Futurisme welzo luidruchtig was. Maakten geluiden en klanken en hun agressieve pendant – lawaai – inderdaad de kern van het Futuristische totaalproject uit? Aan de hand van de problematiek van de klanknotatie zal ik verschillende vormen van geluid aan bod laten komen. Deze analyse zal zich niet beperken tot het muzikale terrein, maar ook andere disciplines doorkruisen, van de schilderkunst tot de poëzie. Paradoxaal genoeg zal blijken dat de toen nog ‘stille’ cinematografie een cruciale ingang is tot het beantwoorden van de vraag of het Futurisme al dan niet kan worden gelijkgesteld aan lawaai.

Additional Metadata
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/tmg.230
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 6, No 2 (2003): Geluid; 10-33
Citation
Strauven, Wanda. (2014). Futuristische Geluiden: Vloekende Kleuren + Chromatische Akkoorden + Lawaaikunst + Zang Tumb Tumb + Gefilmde Analogieën. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 6(2), 10–33. doi:10.18146/tmg.230