Eind jaren 1950 begint in Europa de discussie over een toekomstige standaardvoor kleurentelevisie. De introductie van kleur – zo hopen vele Europese deskundigenop het gebied van televisie – zou de door verschillende zwart-wit lijnstandaardsveroorzaakte splitsing van het Europese televisielandschap kunnenopheffen. Maar ondanks serieuze initiatieven om tot een gezamenlijke Europesestandaard te komen, werden na het mislukken van de standaardiseringspogingen in 1967 in de opvolgende jaren twee verschillende kleurentelevisiesystemenin Europa ingevoerd: Frankrijk, Luxemburg en Griekenland, evenalsalle Oost-Europese landen (inclusief de Sovjet-Unie) voerden het secam-systeem in, terwijl alle andere West-Europese landen voor het pal-systeem kozen. Het is de jarenlange Europese controverse over een gestandaardiseerde kleurentelevisienorm,die centraal staat in de volgende analyse. Niet de beschrijvingvan een succesvolle innovatie op het gebied van televisietechnologie is de strekkingvan dit artikel, maar de analyse van een mislukt standaardiseringproces.

Additional Metadata
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/tmg.224
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 7, No 1 (2004); 90-117
Citation
Fickers, Andreas. (2014). ‘De Coloribus Disputandum EST’: De mislukte standaardisering van kleurentelevisie in Europa. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 7(1), 90–117. doi:10.18146/tmg.224