Roelof Kiers was programmamaker bij de Avro (1965-1968) en later de VPRO (1969-1994). Hij was een van de documentairemakers die in de directe filmstijl werkte, een stijl waarmee documentairemakers zich in de jaren zestig in Neder- land afzetten tegen hun voorgangers. Vooral Kiers' reeks PORTRETTEN getuigt hiervan. Aan de hand van een van die PORTRETTEN, C. VEROLME SCHEEPSBOUWER, schetsen de auteurs de verandering van het documentaire discours in Nederland. In het verlengde van Kiers en zijn oeuvre worden relaties gelegd met de direct cinema, de technische ontwikkelingen op het gebied van filmapparatuur en het klimaat bij de televisie, i.c. de Avro.

Media History
Netherlands Institute for Sound and Vision
dx.doi.org/10.18146/tmg.467
Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
TMG Journal for Media History; Vol 3, No 1 (2000); 184-203

Voeten, Wim. (2000). Direct en nieuwsgierig. Roelof Kiers' VEROLME en de ontwikkeling van de documentaire in Nederland. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 3(1), 184–203. doi:10.18146/tmg.467