Voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden op de Nederlandse radio ruim tweeduizend ‘boekenhalfuurtjes’ uitgezonden, waarin critici van naam hun licht lieten schijnen over een letterkundig onderwerp. In veel gevallen was zo’n boekenhalfuurtje gewijd aan een recent verschenen roman of poëziebundel, waarover de radiocriticus een waardeoordeel velde. In dit artikel worden deze gesproken recensies aan een nader onderzoek onderworpen, waarbij de vraag centraal staat hoe de vooroorlogse literatuurkritiek op de radio zich verhield tot gedrukte recensies in dagbladen. Op basis van twee casestudy’s, de AVRO-criticus P.H. Ritter jr. en de VARA medewerker A.M. de Jong, blijkt welke invloed het nieuwe medium radio had op de

Netherlands Institute for Sound and Vision
dx.doi.org/10.18146/tmg.105
Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
TMG Journal for Media History; Vol 18, No 1 (2015); 27-50

Dera, Jeroen. (2015). Oordelen voor de goede hoorder: Radiokritiek versus dagbladkritiek tijdens het interbellum1. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 18(1), 27–50. doi:10.18146/tmg.105