In de oorlogsjaren kende bezet België een relatief divers amusementsleven waarin ook bioscopen een belangrijke rol speelden. Aan het begin van de oorlog sloot een behoorlijk aantal zalen de deuren, maar in de meeste steden vonden vanaf het tweede oorlogsjaar opnieuw regelmatig filmvertoningen plaats. Al gauw werd de bioscoop een van de populairste uitgaansplekken. De grote vraag naar filmamusement zette de bioscoopeigenaars echter op prangende wijze onder druk. De internationale situatie en het Duitse cultuur- en filmbeleid dat in de loop van de oorlogsjaren steeds strakker vorm kreeg, had de filmdistributiesector immers volledig op z’n kop gezet. Door importbepalingen, logistieke problemen en censuur werd de Belgische markt de facto afgesloten van de belangrijkste vooroorlogse filmleveranciers(Frankrijk, Italië). Het belangrijkste gevolg daarvan was een gebrek aan recente en lange speelfilms, waaraan de import vanuit Duitsland en in beperktere mate vanuit Nederland en Denemarken slechts gedeeltelijk tegemoet kwam. Belangrijke verschuivingen in de Belgische distributiesector waren het gevolg van het Duitse filmbeleid. Archiefbronnen werpen tevens een licht op hoe Belgische distributeurs en vertoners schipperden tussen economische rendabiliteit, patriottisme en de steeds strakkere Duitse regelgeving.

Additional Metadata
Keywords België, filmdistributie, importbepaling, amusement, filmbeleid
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/2213-7653.2016.246
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 19, No 1 (2016): De Eerste Wereldoorlog als media event: Nederland en België; 5-21
Citation
Engelen, Leen. (2016). België verdeeld. Filmdistributie in bezet België (1914-1918)1. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 19(1), 5–21. doi:10.18146/2213-7653.2016.246