Dit artikel schetst welke rol de films Merdeka en Pride spelen in de controverse rondom de historiografie. Eerst zal gekeken worden naar beide films, waarna aandacht wordt besteed aan de aard van de historische polemiek. Voor heel wat mensen is de interpretatie van de Tweede Wereldoorlog, zoals die in beide films wordt gegeven, volstrekt plausibel. Voor de meeste anderen is deze visie echter volkomen absurd en zelfs beledigend. Waarom vinden deze films dan toch zo’n breed draagvlak en welk doel stond de makers voor ogen? Zo zal blijken welke rol beide films innemen in de felle pennenstrijd die al jaren speelt in Japan. Dit werpt meer licht op de vraag welke rol het medium film kan spelen in het aan de orde stellen van maatschappelijke en historische vraagstukken in Japan.

Additional Metadata
Publisher Netherlands Institute for Sound and Vision
Persistent URL dx.doi.org/10.18146/tmg.225
Journal Tijdschrift voor Mediageschiedenis
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Note TMG Journal for Media History; Vol 7, No 1 (2004); 118-131
Citation
Rommelse, Gijs. (2014). Merdeka en Pride: De rol van twee Japanse oorlogsfilms in de historiografische controverse rondom de Tweede Wereldoorlog*. Tijdschrift voor Mediageschiedenis, 7(1), 118–131. doi:10.18146/tmg.225